19. feb. 2012

Høyrespel

Somme lydar set igong noko i meg meir enn andre. Set igong myriadar av små filmsnuttar, små historiar oppi hovudet mitt.Eg registrerar knapt lyden før tannhjula i hjerna har teke til seg lydbiletet og bearbeida den.Det er som å trykkja på ein knapp eg ikkje anar kvar er, men trykkjer instinktivt likevel!
Vi er heile livet omgjedde av lydar. Av sanseinntrykk som går frå lydsituasjonen og inn øyro våre- til bearbeidelsessenter:HJERNA. Dei fleste lydane er for oss kjende, kansje monotome og likgyldige. Likefullt er dei der, omgir oss med konsistensen sin og dreg merksemda vår mot dei. Eg kan rett og slett ikkje forestilla meg korleis det må vera å IKKJE høyra! Eg har nedsett hørsel på begge øyrene, og må difor ofte konsentrera meg voldsomt i ulike samanhengar. F.eks om eg pratar i telefonen, og nokon andre står og pratar rundt meg. Då forsvinn mykje av det eg EIGENTLEG burde høyra, til fordel for det som foregår rundt...
Tilbake til desse lydane som set meg igong.
Eg gjeng ofte tur. Åleine. Og har då fullt fokus på omgjevnad og eventuelle lydbilete rundt meg. Eg har tid til å stògga opp om eg vert vàr ein lyd som gjer meg nysgjerrig, tid til å stogga opp og undersøkja om nett DEN lyden kan føra til noko uforutsett interressant! Små forskremde pusemjauelydar under ein vedstabel- korleis kom det vesle silkenøstet seg DIT?....dei lokkande klukka frå ein overivrig vårløysingbekk, den evigvarande gnisselyden frå ei grashoppe- evigvarande heilt til ho vert klar over tilskòdaren og stilnar! Slike lydar. Trygge og gjenkjennende lydar, som passar inn i det biletet omgjevnadane gjev oss.
Men, somme gongar bryts trygga av lydar som slett ikkje høyrer heime der, og vi kvepp. Kjenner det berømde blodet frysa til is, i ein brøkdel av eit augneblikk- og vi spissar faktisk øyrene ekstra. Som kansje for å få oppleva lyden ein gong til, slik at vi kan bekrefta eller avkrefta at : dette lovar ikkje godt!
Skòtlydar f.eks. Utanom hjorte- og småviltjaktsesongen. Ikkje ein velkomen lyd for meg iallefall. Då ser eg for meg dei værst tenkjelege scenene, som henta frå dei argaste krimseriar på fjernsynet. Drap. Mord. Blod og ufattelege basketak med fæle typar!...som oftast er det berre nokon som har vore litt overivrige med luftgevær o.l. Men ein kan aldri veta!!
Der finst monge slike lydar som gjev assosiasjonar ein godt kan vera utan. Men der er og nokre lydar som skapar musikk!
Idag gjekk eg ein slik frisk og fin formiddagstur. Det sludda igårkveld, men slo litt om på morgonen, slik at det hadde fròse på og det var ganske glatt på vegane.
Eg kledde godt på meg, gode og solide vintersko med godt riflemønster i rågummisålen. So gjekk eg. Og frå fyrste steg, kjende eg musikken! For kvart steg eg tok, for kvar lengdemeter veg eg tilbakela...steig det rytmisk musikk opp frå grunnen.
Det som slo meg når sålen møtte fròse sludd, var at denne lyden var
 nesten identisk med den lyden ein framkallar når ein et knekkebrød! Knasande sprø og litt ru lyd som låg godt i hovudet mitt. Ein trygg lyd som samstundes var spanande, med god spenst i. Godlyd! Kansje er eg like kansande sprø som lyden, men eg gjekk der og høyrde på den, tògg på den og nynna etterkvart attåt! Rytmisk i takt med stega mine, den dreiv meg fram og eg tilpassa steglengda etter dei glatte partia, slik at eg bygde opp ein heil liten symfoni. Crescendoet kom då vinden auka på og ula kring meg. Finale. Slutt. .....Da capo?? Tilbaketuren la opp til det. Øyrene og eg var lukkelege lyarar til dagens musikkstykkje, eg spela fyrstefiolin og eg spela godt!
Sola kom fram og let isen smelta i knapt høyrbare små sukk...solkyssa isvatn lirka seg kring nedesnødde bilar og laga sine lydar. Komplett søndagssymfoni med heile verda som arena, men mest berre eg som lyar.
..no sit eg inne og har på radio. Der spelast ein annan slags musikk, lydar sett i system av andre- for alle. Øyregodt.
Men, no høyrer eg berre sånn halvvegs etter. Eg har kopa inn autopiloten, lydane kjem inn. Og går utatt like fort.
Heilt til èin liten spesiell ein stikk seg ut frå mengda att.
Høyr godt etter, kansje lagar lydane høyrespel snart. For deg òg.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar